In de jaren tachtig al kwamen ze opzetten: de ERP-pakketten die de belangrijkste bedrijfsprocessen van een organisatie gingen stroomlijnen. Maar wat toen een heuse stap voorwaarts was, blijkt vandaag - door het rigide karakter of de inherent beperkte aanpasbaarheid - vaak eerder een blok aan het been. Wat als ERP geen motor voor je innovatie, maar in die context er eerder een rem op is? En vooral: hoe kan het anders?
Met de nieuwe generatie software bouwplatformen creëer je een centrale oplossing, die vlot aanpasbaar blijft én onderscheidende features bevat. We lijsten de belangrijkste voordelen op.
ERP of enterprise resource planning is een term en toepassing die jaren geleden vooral voortkwam vanuit productie-omgevingen, en brede opgang maakte in het bedrijfsleven. Maar vandaag blijkt zo’n ERP-pakket in de praktijk een keurslijf. “Bestaande ERP-pakketten leggen doorgaans een bepaalde manier van werken op. En als je die nadien wil aanpassen, blijkt dat niet evident”, situeert Mike Verledens, CEO van het Antwerpse softwarebedrijf Sparklink. “Zo’n ERP-pakket legt je een bepaalde manier van werken op. Maar het korte termijnvoordeel van kant en klare software, blijkt op iets langere termijn net vaak dé bottleneck en rem op innovatie. Zo blijkt vaak dat aanpassen aan de nieuwe processen veel tijd en geld kost, of soms zelfs gewoon niet mogelijk is.” ERP-software deed ook uitschijnen dat bedrijfsprocessen statisch waren. “Maar vandaag leven we in een tijdperk van continu verbeteren, experimenteren en snel aanpassen, en daar zijn veel van de huidige ERP pakketten vaak gewoon niet op voorzien.”
De nieuwe generatie business software, met Salesforce als vooraanstaande partij, biedt meer flexibiliteit en is dus geen keurslijf. “De software is vlotter aanpasbaar en kan mee evolueren met je wensen als ondernemer”, stelt Verledens. “Je zit als ondernemer met andere woorden zelf aan het stuur van je eigen digitale transformatie. En je moet niet wachten tot je softwareleverancier toevallig die ene feature aanbiedt in zijn pakket”, aldus Verledens.
Geen enkel bedrijfsproces is statisch. Zelf een proces als factureren en betalingen verandert. Denk aan nieuwe betaalmiddelen of deelbetalingen. Zo implementeren wij voor een dienstenchequebedrijf toepassingen die zich baseren op de nieuwe PSD2-richtlijn voor de bankensector.
Lange tijd was de keuze in software een tussen zelf ontwikkelen of aankopen (en aanpassen). Bij de nieuwe generatie business software gaat het om een derde weg: die van de bouwstenen die vlot aan elkaar zijn te koppelen. “De nieuwe generatie centrale bedrijfssoftware zoals Salesforce is geen pakket, maar een software-bouwplatform, gemaakt om mee te groeien en te veranderen”, vertelt Verledens. Bouwen met deze bouwstenen gaat dan meestal sneller dan het aanpassen van iets bestaand, zoals dat bij klassieke ERP-software was. “Je kan terugvallen op een omgeving met kant en klare, maar aanpasbare software bouwstenen. Een combinatie van low-code en code zorgt ervoor dat zelf bouwen vaak sneller gaat dan bestaande processen of kant en klare software aan te passen”, vertelt Verledens. “Wij krijgen van gebruikers vaak de feedback dat de software nu ook eindelijk voor het eerst exact doet wat ze in gedachten hadden. Op die manier hoef je geen compromissen te maken als het wat complexer wordt want je kan bovendien eigen user interfaces toevoegen waar nodig. Wij kunnen sneller met de essentie van de verbeteringen bezig zijn. Ondernemers nemen eindelijk zelf het stuur van hun digitale transformatie in handen.”
Hoe slim is je huidig ERP-pakket? “Veel van de software die wij tegenkomen focust op registratie, er is voor alle info wel een veldje, maar je krijgt als gebruiker heel weinig terug voor de inspanningen die je erin steekt. De software komt niet met suggesties voor vervolgacties, processen verlopen niet slimmer of sneller, laat staan automatischer”, stelt hij. Denk bij hedendaagse business software aan process automation tools, bots, AI en machine learning, oppert Verledens, die hiervoor verwijst naar Salesforce als schoolvoorbeeld van de nieuwe generatie ERP. “Salesforce is ondertussen zoveel meer dan de CRM-toepassing waarmee ze bekend geworden zijn. Door te blijven innoveren, groeien ze nog elk jaar met om en bij de 30 procent, om ondertussen uit te zijn gegroeid tot een bedrijf met meer dan 50.000 werknemers en ruim 20 miljard dollar omzet. Die schaalgrootte maakt dat ze functionaliteit kunnen toevoegen.”
“In een platform als Salesforce is functionaliteit beschikbaar om processen echt fundamenteel beter te maken”, stelt hij. “We zien dan ook vaak allerlei workarounds en shadow IT ontstaan om processen te trachten verbeteren die het ERP-systeem niet kan opvangen of niet goed ondersteunt. De hoop Excelsheets bij de klant ter plaatse is voor ons vaak een goede indicator van de ernst van de situatie. Er ligt bij de KMO-bedrijven nog een enorm potentieel om processen verregaand te verbeteren, en er voor te zorgen dat gebruikers zich met nuttiger en vaak ook interessanter werk kunnen bezighouden.”
“Zo zijn we voor een bedrijf in de dienstenchequesector een AutoMatch en AutoPlan engine aan het bouwen in Salesforce die voor de 70 kantoorhouders van het bedrijf de ideale combinatie uitzoekt tussen de vragen om een poetshulp van de bijna 20.000 klanten en de 4.000 beschikbare huishoudhulpen. Een puzzel waar ze anders de helft van hun dagtaak aan zouden besteden. Want naast de match neemt de software ook een groot deel van het administratief werk dat volgt na het inplannen voor zijn rekening. Een echte game changer voor de sector.” Voor de mensen van HCI, een tankcleaningbedrijf in de Antwerpse haven, hebben we een aangepaste planning user interface gemaakt die info over jobs, mensen en hun certificaten, voertuigen en materiaal op 1 plek samenbrengt en voorstellen doet voor de planning.”
Technologie en bedrijfssoftware hebben een grote impact op hoe mensen in de toekomst gaan werken. Het heeft een impact op hoe medewerkers hun job aanvoelen. “Slimme tools dragen bij tot een slimme job. Het laat je toe om taken met meer toegevoegde waarde uit te voeren. Het domme administratieve werk gaat er uit dankzij deze hedendaagse softwareplatformen”, stelt Verledens.
Wat zeker ook meespeelt is dat moderne bedrijfssoftware vandaag ook goed samenwerkt met de overige toepassingen die werknemers vaak gebruiken. “Denk bijvoorbeeld aan de integratie met mail, agenda en de verschillende document management systemen als Microsoft Sharepoint, One Drive en Google Drive”, stelt Verledens. The next big thing wordt, volgens hem, de integratie van je centrale softwareplatform met apps als Teams en Slack. “Zo heeft Salesforce onlangs het bedrijf Slack, bekend van de communicatietool, overgenomen voor 27 miljard dollar, en heeft het bedrijf hier duidelijk plannen mee. Slack wordt dé nieuwe manier om data in Salesforce te raadplegen en updaten. Overleg wordt zo ook steeds meteen actiegericht. De betrokken data worden meteen in de conversatie betrokken én aangepast waar van toepassing.”
“De situatie waarbij je bijvoorbeeld 15 minuten voor je telefoontje met je klant, automatisch een Slack-bericht ontvangt met de belangrijkste en meest actuele account details, en een overzicht van de openstaande opportuniteiten. Tijdens dat gesprek kan je vanuit Slack je meetingnotities updaten, en nadien een reminder om de zogenaamde opportunity status aan te passen. Dat werkt prima”, stelt Verledens. De mensen van Rattle tonen een paar mooie typische use cases in dit filmpje. Dankzij de uitgebreide integratiemogelijkheden tussen Slack en Salesforce kunnen Salesforce partners hier ook zelf mee aan de slag.”