Als in een groeiend bedrijf de software niet meegroeit, nemen problemen snel buitengewone proporties aan. Het overkwam industrieel reinigingsbedrijf HCI, dat het hart van zijn operaties sindsdien toevertrouwt aan de slimme, geïntegreerde en vooral aanpasbare tools van Sparklink. Van sales over jobplanning tot facturatie en verloning: alles verloopt nu via één cloudbased oplossing. Zonder groeipijnen.
HCI is een bedrijf in volle expansie: nieuwe producten en diensten, nieuwe behoeften bij klanten én nieuwe manieren van werken. Zoals bij veel bedrijven was de ERP-software van HCI echter niet gemaakt om continu aangepast en uitgebreid te worden. De focus lag bovendien eerder bij digitaal informatie registreren dan bij écht ondersteunend zijn in de werking van het bedrijf.
De belangrijkste struikelblokken die we vaststelden tijdens onze Opportunity Scan bij HCI:
Er zat niets anders op voor het reinigingsbedrijf: de oude software mocht bij het grofvuil, het was tijd voor iets nieuws.
Een van de kerntaken van het ERP-systeem bij HCI is de werk- of jobplanning. Daarbij gaat het erom:
In de bestaande software van HCI ontbrak belangrijke informatie om correct te kunnen bepalen wie en wat nu op welke job ingezet moest worden. Denk aan de beschikbaarheid van medewerkers bijvoorbeeld, hun kwalificaties, de specificaties van voertuigen… Een deel van die info zat ofwel in een ander systeem, ofwel in een apart Excel- of Word-document. Lastig.
Vandaag zit (echt) alle informatie in één geïntegreerde oplossing. De software doet het opzoekwerk, combineert de parameters en bezorgt de planners een planningsvoorstel dat ze enkel nog moeten bevestigen. Gedaan met oeverloos opzoeken en binnensmonds gevloek. En eindelijk tijd om de planning te optimaliseren, met speciale eisen rekening te houden of op tijdelijke pieken te anticiperen.
De nieuwe, geïntegreerde softwareoplossing verwerkt naast de planning ook foutloos de verdere administratieve afhandeling. Effectieve prestaties van medewerkers of freelancers worden afgezet tegen de geldende CAO’s en contracten, die ook in Salesforce zitten. De CAO-engine van Sparklink berekent volledig automatisch de effectief uit te betalen vergoedingen en de vele extra’s die van toepassing zijn in de sector (maskerpremies, nachtwerk …).
Werknemers krijgen zowel online als in bijlage bij hun loonbrief een detailoverzicht van de uitbetaalde extra’s. Zo zien ze transparant welke prestaties ze geleverd hebben, en welke vergoedingen daar tegenover staan. Ze kunnen op voorhand checken of alles klopt. Zo weten ze zeker dat er geen foutjes geslopen zijn in de loonbrief die ze uiteindelijk ontvangen van het sociaal secretariaat.
Ook de facturatiedienst krijgt alle af te rekenen prestaties te zien in een duidelijk overzicht dat onder meer rekening houdt met de geldende contracten en prijsafspraken. Daardoor verloopt de facturatie niet alleen een pak sneller, bij de complexe afrekeningen worden er ook quasi geen fouten meer gemaakt. Veel tijdwinst dus, en HCI wordt daardoor ook sneller betaald door zijn klanten.
Nu alle informatie over kosten (lonen, voertuigen, materiaal…) én opbrengsten in 1 systeem zit dat bovendien geïntegreerd is met de boekhoudsoftware, kan HCI’s managementteam eindelijk in real time de belangrijkste KPI’s opvolgen en vlot cijfers aanleveren aan de beursgenoteerde Veolia-groep waartoe ze sinds 2021 behoren.
Zoals in veel bedrijven is het beheren van personeelsplanning, vooral bij onverwachte afwezigheden, en het coördineren van vervangingen, een grote uitdaging bij HCI.
Het is essentieel dat alle betrokken partijen snel inzicht hebben in de gevolgen van afwezigheden op geplande taken. Bovendien is het van belang dat het werk correct wordt vastgelegd en bevestigd door de klant, wat vaak resulteert in een inefficiënt, papierintensief proces. Dit kan leiden tot vertragingen en miscommunicatie tussen medewerkers, managers en klanten.
De mobiele app die we hebben ontwikkeld voor HCI biedt een uitgebreide oplossing voor deze uitdagingen. Medewerkers kunnen alle informatie over vakanties, afwezigheden, en saldo raadplegen en nieuwe, slimme vakantieaanvragen indienen. De app toont welke geplande taken worden beïnvloed door een afwezigheid, waardoor het makkelijker wordt om tijdig vervangers te vinden.
Daarnaast kunnen medewerkers zien op welke taken ze zijn ingepland, wie hun collega's zijn, en welk materiaal gebruikt moet worden. Cruciaal is dat de app ook het proces van werkbevestiging digitaliseert: na afronding van een taak kan het effectief gepresteerde werk door de opdrachtgever worden afgetekend rechtstreeks in de app. Dit versnelt de verwerking van meer- of minderwerk en de goedkeuring van werkbonnen, waardoor het gehele proces efficiënter en transparanter wordt.
De slimme, geïntegreerde en aanpasbare tools van Sparklink en Salesforce deden veel meer dan alleen maar problemen oplossen bij HCI. Ze maken het hele bedrijfsproces vlot, overzichtelijk en kostenefficiënt, en kunnen op ieder moment bijgestuurd worden om mee te groeien. Zonder groeipijn.