E-mail blijft voor cultuurhuizen met ruime voorsprong het beste middel om mensen in de zalen te krijgen. Toch is het medium verre van perfect. Zo kregen alle AB-fans tot voor kort identiek dezelfde nieuwsbrief, of ze nu fan waren van de hemelse Angele of het helse Amenra, waardoor mensen zich vaker niet dan wel herkenden in het uitgebreide concertaanbod. Dat kon beter, vond de Brusselse muziektempel, en daarom klopten ze na een lange studieronde aan bij Sparklink. Samen bundelden ze alle klantengegevens en concertinfo in één centrale beheersoplossing, wat zorgde voor persoonlijke nieuwsbrieven met slimmere online marketing.
AB beschikt over een schat aan informatie die kan helpen om de communicatie met de fans een pak persoonlijker en relevanter te maken: ticketinformatie, concertdata, persoonlijke voorkeuren, just name it. Alleen was die info tot voor kort versnipperd over verschillende systemen die – zacht uitgedrukt – niet altijd even efficiënt met elkaar communiceerden. Een eerste stap was dan ook alle data bundelen in één grote Salesforce-database.
Langs de kant van de fans hebben we het over ticketinginformatie, voorkeuren op de AB-pagina, favoriete artiesten op Spotify of Facebook en klikgedrag in de newsletters. Wat de programmatie betreft, begint alles uiteraard bij waar en wanneer de concerten doorgaan. Maar minstens even belangrijk zijn de bijhorende copy (in drie talen), foto’s, filmpjes geluidsfragmenten, persknipsels en YouTube-links. De vertalers werken rechtstreeks in de tool en beelden worden automatisch in het juiste formaat gezet voor de verschillende kanalen. Sounds more like it, volgens de marketingcrew.
Al deze gegevens worden vervolgens met elkaar verbonden en op elkaar afgestemd, zodat AB ze vanuit deze contenthub kan laten vertrekken naar de website, de schermen in de zaal én … naar gepersonaliseerde e-mails die er voor elke fan anders uitzien.
Third-party cookies dreigen te verdwijnen nu Chrome besloten heeft om ze niet langer te ondersteunen. En door nieuwe privacywetten veranderen de toestemmingsvereisten om de haverklap. Gevolg? De consument krijgt terug meer controle over zijn persoonlijke gegevens. En dat is goed nieuws voor e-mailmarketing. Abonnees hebben immers actief besloten om je toestemming te geven contact met hen op te nemen, wat betekent dat ze geïnteresseerd zijn in wat je aanbiedt. Met e-mailmarketing bepaal je zelf de boodschap, wanneer die wordt verzonden en wie hem ontvangt.
Het automatiseren van de nieuwsbrieven levert de AB-medewerkers een enorme tijdswinst op, zodat ze zich nu met interessantere dingen kunnen bezighouden dan croppen, knippen en plakken. En dankzij de doorgedreven personalisering, waarbij elke fan een mail krijgt op maat, met de artiesten waar hij van houdt, gaan meer mensen de nieuwsbrief openen, doorklikken en … concerttickets kopen.
Slimmer en efficiënter marketing bedrijven - Marketing automation bij concertzaal AB
Door Patricia Lamper - Liplijn, werkzaam bij Cultuurmarketing
De basis die hier gelegd is om e-mailmarketing slimmer en persoonlijker te maken, is een goede fundering om ook andere communicatiekanalen te verbeteren.
Alle informatie over de locatie op één plek. Welkom consistentie, adieu bottlenecks.
Verzenden van relevante communicatie, afgestemd op de voorkeuren, en dat op beslissende momenten via geautomatiseerde customerjourneys in de Salesforce Marketing Cloud.
De juiste medewerker aan de juiste job linken. Efficiënt en tijdig, gesynchroniseerd met hun agenda in G Suite.
Alle klanten cases komen in één klantenserviceplatform waardoor naadloze en gepersonaliseerde support kan geboden worden aan klanten.
Dankzij de app weet je wie welk materiaal wanneer gebruikt. Een defect? Meldingen komen samen op 1 centrale plek. Gemakkelijk in gebruik dankzij optimalisatie voor mobile.
Alle productiegerelateerde budgetgegevens, opdrachten en facturen op één plek.