Na jarenlang elkaars grootste concurrent te zijn, besloten Stéphane Ronse van Foodbag en Anders Asarby van Smartmat in 2019 om de keukenmessen te begraven en samen aan tafel te gaan. Een slimme zet, zo bleek al snel. Maar tegelijk stonden ze voor een enorme uitdaging: om het samen nóg beter te doen in de nieuwe, uitdagende markt van de maaltijdboxen moesten ze hun systemen automatiseren én slimmer maken. Alsof dat nog niet genoeg was, botsten ze even later op nog een uitdaging: corona. Plots ging het van 20.000 naar 70.000 maaltijden per week en een marktaandeel van 30%.
Een vette kluif – of voor de vegetariërs: een stevige boterham – waar Sparklink maar wat graag zijn tanden in zette. Het resultaat? Eén slimme, geïntegreerde én aanpasbare oplossing, met Salesforce als bindmiddel.
Over smaak valt niet te twisten, en al zeker niet als het over eten gaat. We zijn allemaal verschillend, met dingen die we superlekker vinden, niet lusten of niet mogen eten. Flexibiliteit is voor een maaltijdbox als Foodbag dan ook erg belangrijk. Waar alles begon met een maaltijdbox en een vaste reeks gerechten, kan je bij Foodbag tegenwoordig elke week zelf kiezen uit 35 gerechten in vijf kookstijlen. Jij kiest of je bestelt voor drie, vier, vijf of zes dagen, en per gerecht kan je ook nog eens aangeven met hoeveel jullie zijn. Zin in iets extra’s, zoals een ontbijtje of een aperobox? Het kan allemaal. Met abonnement of zonder trouwens.
Deze ingewikkelde puzzel week na week in goede banen leiden: da’s pas een huzarenstukje. Er ging dan ook heel wat analyse en denkwerk vooraf aan de implementatie van de centrale menuplanningapplicatie. Met Sparklink als IT-partner.
De slimme menuplanning helpt de chefs van Foodbag elke week bij het maken van meer dan 30 verschillende gerechten. De applicatie berekent in real time de foodcost voor 1 tot 5 personen, en stelt de juiste hoeveelheden voor (bakje zure room van 125 g voor 1 tot 2 personen, groter bakje van 250 g voor de rest). Dankzij een slimme integratie met de hoofdleverancier van de ingrediënten is er wekelijks een update van de prijsinformatie en kan er bijgestuurd worden.
De gerechten van Foodbag mogen dan wel intern gecreëerd en gepland worden, het stockbeheer zelf zit bij hun hoofdleverancier. Dankzij een verregaande integratie tussen Salesforce en het aankoopbeheer van die leverancier is er een naadloze samenwerking, zonder verspilling.
Met de hulp van een prognosetool wordt berekend hoeveel gerechten en welke ingrediënten er de komende dagen nodig zullen zijn. Doordat alle hoeveelheden exact en tijdig besteld worden, gaat er geen verse voeding verloren. En dat in tegenstelling tot traditionele supermarkten waar soms 20 tot 25% van de verse voeding verloren gaat. Onze kennis van de logistieke wereld kwam hierbij goed van pas. Na bestelling krijgt Foodbag automatisch de effectieve dagprijzen door van Vawi, de leverancier van groenten en fruit, en worden de prijzen en seizoensartikelen wekelijks geëvalueerd.
Je zou ervan versteld staan wat er allemaal bij komt kijken om maaltijdboxen samen te stellen en te verdelen zonder dat alles in de soep loopt. Gelukkig zit alle informatie die nodig is om de heerlijke Foodbag-maaltijden thuis te kunnen klaarmaken in 1 overzichtelijke oplossing.
De Digital Asset Manager die Sparklink heeft ontwikkeld op het Salesforce-platform cropt, resizet en optimaliseert alle foodfoto’s in de gewenste formaten voor gebruik op website, socials en in e-mails. Zelfs de receptenfiches die in elke maaltijdbox zitten, en die er voor elke klant dus anders uitzien, worden automatisch gepersonaliseerd én digitaal gedrukt op basis van de data en foto’s uit Salesforce.
Zo is Salesforce dus niet alleen het centrale beheersysteem voor het operationele luik van Foodbag, het is ook het headless Content Management Systeem (CMS) voor alle gerechten die op de website getoond worden.