Efficiëntie van ontvangst tot verzending
Dat ACS daartoe op elk moment moet weten waar welk product zich bevindt in het warehouse, spreekt voor zich. “Als je weet dat we bij ACS al snel 8.000 tot 10.000 pallets stapelen, begrijp je dat dit een hele logistieke operatie is, met talloze transacties die nauwkeurig bijgehouden moeten worden”, licht Ben Van Wolput toe, CEO van ACS. “De software van Sparklink leidt dit voor ons in goede banen. Op elk moment weten we op welke plaats een pallet zich bevindt, en welke en hoeveel goederen er precies op staan. Alle transacties worden in het warehousemanagementsysteem geregistreerd. Vanaf de ontvangst tot aan de verzending.”
Aan de hand van een uniek nummer, dat op verschillende plaatsen en bij elke transactie in het magazijn gescand wordt, kan ACS het traject van de goederen perfect traceren. Doordat de tool cloudbased is, kan het bedrijf zelfs van overal ter wereld de operaties runnen en opvolgen. “Vanaf de ontvangst zijn de goederen van onze klant onze verantwoordelijkheid”, gaat Ben verder. “Het is dus belangrijk dat alles uitermate correct verloopt. We creëren voor de ontvangen goederen voorraad in het systeem, en zorgen dat ze nadien zo snel mogelijk verplaatst kunnen worden naar hun eigenlijke plek in het magazijn.”
Dat moet snel en efficiënt gebeuren, want de ontvangstruimte is niet geconditioneerd. Gelukkig weet ACS doorgaans op voorhand welke goederen ze kunnen verwachten, en kunnen ze de ontvangst al voorbereiden. “Een inslagorder registreert de vracht, de inhoud, welk papierwerk er moet gebeuren, tot zelfs de naam van de chauffeur en de nummerplaat van de vrachtwagen”, zegt Maarten van Sparklink. “Soms communiceert onze software hiervoor zelfs met die van de klant van ACS, en weten we automatisch en tot op palletniveau wat eraan komt.”