Dat de bedrijfsruimte in België beperkt is, is algemeen bekend. Heel wat exporterende bedrijven doen daarom een beroep op de zogenaamde port centric warehousing: ze slaan hun voorraad niet op hun eigen terrein op, maar bij Antwerp Cold Stores (kortweg ACS), in de haven van Antwerpen. Zo kunnen ze hun eigen bedrijfsruimte maximaal gebruiken voor productie (dat brengt meer op dan stockeren), én vermijden ze tegelijk de lastminute logistieke stress om goederen op tijd in de haven te krijgen voor de export.

“ACS is gespecialiseerd in het stockeren van diverse producten volgens precieze temperatuur- en luchtvochtigheidscondities”, vertelt Maarten van Loon, COO bij Sparklink. “Dat noemen we geconditioneerde opslag. De goederen van hun klanten blijven gedurende een bepaalde periode opgeslagen bij ACS, en vertrekken daarna van daaruit naar hun bestemming. Daarnaast biedt ACS ook diverse diensten aan, zoals het ompakken, in folie wikkelen of omsnoeren van palletten, maar ook het labelen van producten met het juiste merketiket, en expeditie. Een fullservicewarehouse dus.”

Efficiëntie van ontvangst tot verzending

Dat ACS daartoe op elk moment moet weten waar welk product zich bevindt in het warehouse, spreekt voor zich. “Als je weet dat we bij ACS al snel 8.000 tot 10.000 pallets stapelen, begrijp je dat dit een hele logistieke operatie is, met talloze transacties die nauwkeurig bijgehouden moeten worden”, licht Ben Van Wolput toe, CEO van ACS. “De software van Sparklink leidt dit voor ons in goede banen. Op elk moment weten we op welke plaats een pallet zich bevindt, en welke en hoeveel goederen er precies op staan. Alle transacties worden in het warehousemanagementsysteem geregistreerd. Vanaf de ontvangst tot aan de verzending.”

Aan de hand van een uniek nummer, dat op verschillende plaatsen en bij elke transactie in het magazijn gescand wordt, kan ACS het traject van de goederen perfect traceren. Doordat de tool cloudbased is, kan het bedrijf zelfs van overal ter wereld de operaties runnen en opvolgen. “Vanaf de ontvangst zijn de goederen van onze klant onze verantwoordelijkheid”, gaat Ben verder. “Het is dus belangrijk dat alles uitermate correct verloopt. We creëren voor de ontvangen goederen voorraad in het systeem, en zorgen dat ze nadien zo snel mogelijk verplaatst kunnen worden naar hun eigenlijke plek in het magazijn.”

Dat moet snel en efficiënt gebeuren, want de ontvangstruimte is niet geconditioneerd. Gelukkig weet ACS doorgaans op voorhand welke goederen ze kunnen verwachten, en kunnen ze de ontvangst al voorbereiden. “Een inslagorder registreert de vracht, de inhoud, welk papierwerk er moet gebeuren, tot zelfs de naam van de chauffeur en de nummerplaat van de vrachtwagen”, zegt Maarten van Sparklink. “Soms communiceert onze software hiervoor zelfs met die van de klant van ACS, en weten we automatisch en tot op palletniveau wat eraan komt.”

Stabiel systeem

Daarna vertrekken de goederen naar de juiste hal, waar ze opgeslagen worden onder de juiste temperatuur- en luchtvochtigheidscondities. Is het tijd voor verzending, dan leidt een uitslagorder ook dat proces in goede banen. “Alle handelingen worden gestuurd via de software van Sparklink”, legt Ben uit. “Scanbare barcodes op het uitslagorder maken het voor de heftruckchauffeur meteen duidelijk wat hij waar moet ophalen. De goederen worden aan de poort geplaatst, waarna de transporteur ze kan inladen. Een extra scan waakt erover dat elke chauffeur de juiste goederen ophaalt aan de juiste poort. Ook dat moet snel verlopen, want we willen vermijden dat een transporteur nodeloos lang moet staan wachten. Gelukkig is het systeem van Sparklink in tegenstelling tot andere warehousemanagementsystemen erg stabiel en valt het niet uit.”

Userinterface spreekt voor zich

De userinterface van de tool werkt met een vraag-antwoordsysteem, en is zo erg gebruiksvriendelijk en intuïtief. “Dat is voor ons ontzettend belangrijk”, geeft Ben aan. “We schakelen namelijk heel wat interimkrachten in om pieken in het werk op te vangen. Zo’n interim heftrucker moet met slechts 10 minuten opleiding al meteen inzetbaar zijn. De tool moet dus voor zich spreken. De software van Sparklink is erg makkelijk in gebruik: mens en systeem gaan in dialoog, en dat met één vraag per keer. Dat vraag-antwoordspel is op maat gemaakt en dus volledig afgestemd op onze operaties. Zo kan er geen enkele twijfel bestaan over welke handeling onze werkkracht moet uitvoeren. Exact wat we nodig hebben dus.”

Tot slot helpt Sparklink ook een handje bij de facturatie van alle diensten die ACS voor zijn klanten uitvoert. “Voor elk type dienstverlening heeft ACS een prijs afgesproken met de klant, die varieert in functie van het type werk en de arbeidsintensiviteit”, zegt Maarten. “Daarnaast zijn er natuurlijk met elke klant commerciële afspraken. Doordat onze software alle operaties en transacties van A tot Z registreert, kunnen onze klanten dus ook hun facturatie volautomatisch laten verlopen.”

Wil je meer weten?

De software van Sparklink regelt dit proces voor ons. We weten op elk moment precies waar een pallet zich bevindt, evenals het type en de hoeveelheid goederen die erop staan. Alle transacties worden geregistreerd in het magazijnbeheersysteem. Vanaf het moment dat we de goederen ontvangen tot het moment dat we ze verzenden.
Ben Van WolputCEO